و اما دومین امتیازی که ابوبکر  از نظر اهل سنت داشت که به موجب آن به عنوان خلیفه معین شد قرابت و خویشاوندی  ابوبکر با پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله است:

ابوبکر به جهت اینکه پدر همسر رسول خدا صلی الله علیه و اله بود , همین مساله باعث شد که مردم او را به عنوان خلیفه انتخاب کنند.

و اما سوال: اگر مساله خویشاوندی ابوبکر با رسول خدا صلی الله علیه و اله موجب اولویت او در خلافت شده است , چرا امیرالمومنان علی(علیه السلام) که داماد و پسر عم پیامبر صلی الله و علیه و اله و علاوه بر آن, نفس آن حضرت طبق آیه مباهله(خدا در جریان مباهله می فرماید:

فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ.آل عمران- آیه61)

و جزو اهل بیت (اإِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً. احزاب - آیه 33)بود سزاوارترین مردم برای خلافت نباشد؟

مستدرک حاکم ج۳ ص۱۵۰-صحیح مسلم ج۴ ص ۱۸۸۳-ترمذی ج۴ ص۲۹۳-مسند احمد بن حنبل ج۳ ص۹۷- تفسیر طبری ج۳ ص۲۹۹- تفسیر قرطبی ج۴ ص۱۰۴).