چهارمین امتیازی  که ذهبی برای ابوبکر در نظر گرفته که آن را ملاک برای خلافت او میداند مسن بودن ابوبکر است و می گوید که او در زمان در آستانه 60سالگی بوده است و از پیامبر(ع) 3سال کوچکتر و از امام علی (ع) 30سال بزرگتر بوده است .

پس بنا به  گفته ذهبی چون سن ابوبکر از تمام صحابه پیامبر اکرم (ص) بیشتر بوده لذا به همین دلیل مردم با او بیعت کردند و او را به عنوان خلیفه انتخاب کردند .

سؤال1:

اگر مسن بودن ملاک در خلافت باشد پس چرا پیامبر اکرم (ص) در هیچ کجا این مساله رو ملاک قرار نداده و در موارد و قضایای مختلف با وجود صحابه مسن ، علی (ع) را با آن سن کم بر همه مقدم می داشت ، از جمله در فتح خیبر پرچم را به دست امام علی (ع) داد و در آن لحظات آخر عمرش اسامه را با آن سن کمش به عنوان امیر لشکر کرد و کبار صحابه از جمله ابوبکر را امر کرد که در لشکر او شرکت کرده و از او تبعیت بنمایند؟

سؤال2:

اگر مسن بودن دلیل بر تقذم میشود پس چرا با بودن کبار و افراد مسن صحابه از جمله ابوبکر ، رسول خدا (ص) علی (ع) را مامور قضاوت و هدایت اهل یمن نمود؟


حال پاسخ جالب ابوقحانه پدر ابوبکر

تماشایی است که ابوقحانه پدر ابوبکر نیز به تصمیم حزب سقیفه اعتراض کرد و آنگاه که به او گفتند که پسرت ابوبکر به عنوان خلیفه برگزیده شده تعجب  کرد و گفت:

با وجود بنی هاشم(امیرالموننین علی (ع)) چگونه مردم به او روی آوردند و وی را انتخاب کردند؟!

پاسخ دادند:  چون ابوبکر ار حیث سن از علی (ع) بزرگتر بوده است

او با شنیدن این پاسخ با تعجب گفت : "والله انا اکبر منه" بخدا سوگند من از ابوبکر بزرگترم


پی نوشت ها :

1) پیامبر اکرم (ص) در جنگ خیبر فرمود :
((لا عطین الرعایة غدا رجلا یحب الله و رسوله و یحبه الله و رسوله فاعطاها علیا))؛ ((فردا پرچم را به دست کسی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند و پرچم را به دست علی (ع) سپرد)).
تاریخ مدینة دمشق ، ترجمه علی بن ابی طالب (ع) ابن عسکر ج1 ص205 ح 269
2) تاریخ مدینة دمشق ، ابن عسکر ج2 ص 57و ج8 ص60