یکی دیگر از امتیازاتی که ذهبی در (( تاریخ الاسلام )) برای ابوبکر به شمار

 آورده و او را به همین دلیل شایسته خلافت دانسته این است که

می گوید : به دلیل نزول آیه شریفه :

( ثانی اثنین اذ هما فی الغار اذ یقول لصاحبه لا تحزن ان الله معنا )

 

که به قول ذهبی حکایت از حضور ابوبکر در کنار رسول خدا (ص) در غار ثور

دارد ، شایستگی او را در امر خلافت می رساند.

 

حال باید دید که آیا مصاحب پیامبر اکرم (ص) در غار ، ابوبکر بوده است یا نه ؟

بخاری در صحیح خود بر نازل نشدن آیه غار در حق ابوبکر صحه گذاشته است

، زیرا که عایشه نزول آن آیه را در حق ابوبکر نفی کرده و گفته است :

 

(( هیچ آیه ای از قرآن در حق ما نازل نشده است ))

 

و این مطلب را عایشه در حضور هزاران تن از صحابه در عصر معاویه ، از جمله برادرش عبدالرحمن بن ابی بکر و مروان حکم بیان کرد و همگی آنها ادعای وی را در این زمینه تایید کردند و این دلیلی بسیار قوی بر دروغ بودن اخبار روایت شده درباره حضور ابوبکر در غار میباشد و اگر چنانچه عده ای از اصحاب اعتقاد به حضور ابوبکر در غار داشتند ، حتما بواسطه

آیه غار و حضور ابوبکر در غار با عایشه به مخالفت می پرداختند .

و دلایل دیگر بر عدم حضور ابوبکر در غار فراوان است که طالبین  می توانند به کتاب ارزشمند (( صاحب الغار ابوبکر ام رجل آخر ؟))

تالیف فاضل ارجمند نجاح الطائی مراجعه نمایند .که ایشان در این کتاب، قضیه حضور ابوبکر در غار را به صورت علمی و مستند به روایات صحیح  و متواتر و شواهد و متواتر و شاهد و قرائن فراوان رد کرده و ثابت نموده که شخصیکه به عنوان راهنما ، پیامبر اکرم (ص) را تا غار « ثور »

همراهی کرد ، « عبدالله بن اریقط بن بکر » بوده است ، لکن فریبکاران  حزب قریش اقدام به اجرای نقشه تغییر در نام ابوبکر نمودند ، تا نام وی موافق نام ( عبدالله بن بکر )) گردد ، به همین سبب نام او (ابوبکر )  را که (( عتیق )) بود به (( عبدالله )) تغییر دادند.

و تنها مطلب باقی مانده ایجاد تغییر بین (( ابنبکر )) و (( ابیبکر ))بود ، و برای گروه فریب و تزویر بسیار ساده و آسان بوده و احتیاج به چیزی جز یک نقطه بر حرف ((ی)) نداشتند و در زمانی که خط عربی فاقد نقطه بود ، چنین تغییری بسیار آسان بوده است.



سؤال1:

اگر صرف مصاحبت ابوبکر با پیامبر اکرم (ص) موجب فضیلت است ،پس چرا خداوند در قرآن دو یار زندانی حضرت یوسف(ع) را که کافر و قائل به ارباب انواع بودند و با آن حضرت 5 سال در زندان بسر بردند را مصاحب خوانده و فرمود :

(( یا صاحبی السجن ءارباب متفرقون خیر ام الله الواحد القهار )

(( ای دو رفیق رندانی من از شما می پرسم آیا خدایان متفرق

بی حقیقت ( مانند بتان و فراعنه و غیره ) بهتر و در نظام خلقت

موثرترند یا خدای یکتای قاهر ))

حال آبا این مصاحبت می تواند موجب فضیلت برای این دو نفر باشد؟ اگر موجب فضیلت نیست , پس چگونه شما دمصاحبت چند روزه ابوبکر با پیامبر صلی الله علیه و اله را موجب فضیلت او میدانید؟


سؤال2:

اگر رفتن به غار موجب فضیلت برای ابوبکر است و این را دلیل بر ارجحیت او بر خلافت میدانید ، پس چرا از جهت مصاحبت با پیامبر اکرم (ص) در رفتن به غار محزون بود ، به طوری که به صریح آیه قرآن کریم پیامبر اکرم (ص) او را از این حزن منع کرد و فرمود : ( لا تحزن ان الله معنا )


سؤال3:

حزن ابوبکر در مصاحبت با پیامبر اکرم (ص) در رفتن به غار به جهت چه بوده؟ اگر در جهت اطاعت خدا بوده , محال است که پیامبر اکرم(ص)  از آن نهی نماید, و اگر در جهت معصیت خدا بوده, پس این چه دلیل میتواند بر فضیلت ابوبکر داشته باشد؟

سؤال4:

در هر کجای قرآن که سخن از انزال سکینه به میان آنده است, خداوند آنرا برای پیامبر اکرم (ص) و همه مومنین قرارداده , اما چرا در آیه غار هیچ گونه مومنین را شرکت نمیدهد و فقط می فرماید:  (فانل الله سکینته علیه)



سؤال5:

اگر ابوبکر به دلیل آیه شریفه ( ثانی اثنین اذهما فی الغار ....) شایستگی خلافت را داشته است ُ چرا امیر المومنین علی علیه السلام که آیه مباهله  - آیه تطهیر - آیه مودت (۱) و صدها آیه دیگر (۲) که به اعتراف مفسرین اهل سنت در مورد حضرت علی علیه السلام نازل شده است بعد از پیامبر اکرم (ص) احق مردم برای خلافت نباشد ؟


۱- به اعتراف روات و محدثین اهل سنت آیه مودت در شان علی و فاطمه و حسن و حسین

 علیه السلام نازل شده است. بعضی از مصادر شان نزول آیه عبارت است از :

تفسیر کشاف -زمخشری-ط مصطفی محمد-ج۳-ص۴۰۲ و ط بیروت - ج۴ ص ۲۲۰

۲- حاکم حسکانی از بزرگای علمای عامه است و از جمله تالیفات او (( شواهد التنزیل ))

 است که در این کتاب ۲۱۰ آیه که در شان امیر المومنین علی علیه السلام نازل شده است

 را جمع آوری نموده است .