۱۳ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

مراسم ارتحال حضرت آیت الله مصطفوی در کاشان و قم

مراسم ارتحال حضرت آیت الله مصطفوی در کاشان و قم با حضور اقشار مردم و علما و بیوت مراجع در کاشان و قم برگزار گردید

 

 

 


 مراسم ارتحال حضرت آیت الله مصطفوی در کاشان و قم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

هفتمین روز ارتحال حضرت آیت الله مصطفوی رحمه الله

حجت‌الاسلام محمد حسین صابری اراکی امشب در آیین مراسم یادبود شب هفتم درگذشت آیت‌الله سید محمد باقر مصطفوی کاشانی(ره) در حسینیه شهدا درب یلان شهرستان کاشان، اظهار داشت: یک عالم، یک مجتهد و یک فقیه اهل‌بیت(ع) باید اخلاق پیامبر(ص) و خشیّت الهی را توأمان داشته باشد. 

وی افزود: خداوند در قرآن کریم در باره عظمت یک عالم و دانشمند فرموده است کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند برابر نیستند و این خود رسم دین، عدالت و مساوات است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: عالم با فردی که به مکتب نرفته و قلم به دست نگرفته است برابر نیست چراکه قرآن به افرادی که اهل علم و ایمان هستند درجات عالی می‌دهد.

صابری اراکی، داشتن هر علمی را دارای درجات الهی ندانست و با اشاره به اینکه علم مخترع بمب اتم نیز نوعی دانش است، ابراز داشت: علمی که در آن خداشناسی و معاد شناسی نباشد علم نیست و تنها دانشی که کلام خدا را گشوده و ترویج کند علم حقیقی است.

این استاد حوزه دانشگاه عنوان کرد: مقام، منصب و جایگاه، رنگ پوست نمی‌تواند نشانه برتری افراد در نزد خدا باشد بلکه آنچه در نزد خداوند برتری دارد فضیلت و تقوای الهی است و هر کس تقوای بیشتری دارد در نزد خداوند عظمت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

صابری اراکی با اشاره به اینکه علما و فقهای دین به عنوان گنجینه‌های کلام نبوی به این نتیجه می‌رسند که همان کار انبیای الهی را ادامه می‌دهند، یادآور شد: مرحوم آیت‌الله سید محمدباقر مصطفوی(ره) عالمی با تواضعی بود که کلام نافذ، کلاس تفسیر و اشک‌های او برای الی‌الله بود.

وی تصریح کرد: مردم عالم دوست و مجتهد دوست کاشان پیکر مطهر مرحوم آیت‌الله سید محمد باقر مصطفوی کاشانی را در روز تشیع بر دوش نگرفتند بلکه این فقیه برجسته را از سال 51 زمانی که از نجف اشرف به زادگاهش کاشان وارد شد بر دوش خود قرار دادند.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص جایگاه مرحوم آیت‌الله حاج سید محمد باقر مصطفوی کاشانی(ره) بیان داشت: این فقیه و عالم ربانی یکی از یادگاران حوزه مقدسه علمیه نجف اشرف بود و از حضور علمای برجسته‌ای در آن حوزه بهره‌مند شده بود.

صابری اراکی با تأکید بر حساسیت آیت‌الله مصطفوی نسبت به مسائل شرعی عنوان کرد: مرحوم آیت‌الله سید محمد باقر مصطفوی کاشانی(ره) در مسائل شرعی دقیق، حساس و نسبت به حل مشکلات مردم متعهد بود و درب منزلش را از بامداد تا دیرهنگام به روی میهمانان می‌گشود و خود به طور شخصی از میهمانانش پذیرایی می‌کرد.

وی افزود: مردم شهرستان کاشان حق دارند چنین تشیع با شکوهی را برای این عالم وارسته داشته باشند و هنگام رحلت او عزای عمومی اعلام شده و شال عزا به گردن داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه، تشییع باشکوه پیکر مطهر این عالم ربانی توسط مردم کاشان را نشانه محبوبیت این عالم بزرگوار در نزد مردم این شهرستان کاشان دانست و متذکر شد: کلام، نگاه و نصایح این فقیه برجسته زبانزد و البته از جنس مردم بود و د این جا باید توجه داشت هر روحانی که مردم‌دار نباشد و خودش را از مردم نداند، مردم نیز او را پس خواهند زد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

مراسم ارتحال حضرت آیت الله العظمی مصطفوی

مراسم ارتحال عالم ربانی و فقه صمدانی حضرت آیت الله العظمی با حضور پرشور مردم قدرشناس و ولایتی کاشان در سجد حضرت آیت الله مصطفوی درب یلان بعد از نماز مغرب و عشا برگزار شد . در این مراسم که از همه اقشار و بیوت عظام شرکت نموده بودند.ضمن پاسداشت به این عالم بزرگوار جهت عرض تسلیت به بیت معظم و حوزه های علمی حضور رساندند

 حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالامیر علم الهدی، استاد درس خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم،  در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت آلله سید محمد باقر مصطفوی، در حسینیه شهدای درب یلان شهرستان کاشان، گفت: امروز مردم کاشان حق داشتند در فقدان این عالم بزرگوار بی تابی کنند و زار بزنند، چون مردم کاشان می دانند پدر بزرگی را از دست داده اند که در هر رشته و علومی تبحر خاصی داشت.

وی افزود: آیت الله مصطفوی را فقیه اهل بیت، مدرس بزرگوار و اسوه فقه امام صادق(ع) دانست و افزود: تشیع باشکوه این فقیه برجسته نشانه عمق علاقه مردم شهرستان کاشان به علمای دین است.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی یادآور شد: نه تنها فقرا و مساکین از مراجعه کنندگان ایشان بودند، بلکه دانشمندان و اهل فن در رشته‌های مختلف علوم به آیت الله سید محمد باقر مصطفوی مراجعه داشتند.

وی با اشاره به تسلط آیت الله سید محمد باقر مصطفوی در علوم غریبه، گفت:این فقیه برجسته دارای علم اعداد و علم حروف بود و در زمینه معنوی نیز دارای اراده فعالی بود که توضیح هر یک از ویژگی ها نیاز به زمان زیادی دارد.

به گفته وی، آیت الله سید محمد باقر مصطفوی، در مباحث علمی دارای حضور ذهن قوی بود و بر مبانی فقه و مبانی اصول تسلط داشتند و حتی در مورد مبانی که در ارتباط با برخی از مباحث فلسفی بود تسلط فوق العاده ای داشتند

استاد درس خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم، همچنین با اشاره به آشنایی 26 ساله خود با آیت الله مصطفوی و شرکت در مجالس خصوصی با ایشان، گفت: این فقیه برجسته اگر گناهی می شنید آب از چشمانش جاری می شد و اگر معصیتی می شنید نگران و مضطرب می شد.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی درادامه با اشاره به این که اگرمی خواهید فقیه شهرستان خود، کشور، مذهب، دین و نگهبان حلال و حرام خود بشناسید، گفت: فقه در وجود کسی است که سه اصل حلم و علم و صبر را داشته باشد.

گفتنی است، آیت الله سید محمد باقر مصطفوی، دوشنبه هفته جاری در سن 80 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و پیکر مطهر او با حضور مردم شهرستان کاشان تشییع شد

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

پیام تسلیت دانشگاه کاشان درارتحال آیت الله مصطفوی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

کلیپ مراسم تشیع حضرت آیت الله العظمی مصطفوی

کلیپ مراسم تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد باقر مصطفوی الحسینی رحمه الله علیه

 

 


مدت زمان: 4 دقیقه 40 ثانیه

مراسم تشیع پیکر حضرت آیت الله مصطفوی رحمه الله علیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

مراسم تشییع پیکر آیت‌الله العظمی حاج سید باقر مصطفوی، در کاشان آغاز شد.

مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سید باقر مصطفوی کاشانی، دقایقی پیش با حضور شخصیت‌های مذهبی در کاشان آغاز شد.

 مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سیدباقر مصطفوی کاشانی، عالم ربانی، صبح امروز با حضور شخصیت‌های مذهبی در کاشان آغاز شد.

نماز آیت‌الله مصطفوی دقایقی پیش توسط فرزند گرامیشان، حضرت آیت الله حاج سید محمدعلی مصطفوی خوانده شده و پس از آن مراسم تشییع جنازه این عالم ربانی آغاز شد.

مردم شهرستان کاشان از میدان کمال‌الملک این شهرستان تا مزار دشت‌افروز پیکر آیت‌الله مصطفوی را تشییع کردند.

در این مراسم شخصیت‌های مذهبی از قم، تهران، کاشان، اصفهان و مشهد حضور داشته و با این عالم ربانی وداع گفتند.

آیت‌الله مصطفوی در سال 1310 هجری شمسی در خانواده‌‌ای متدین و اهل علم و فضیلت در کاشان دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دروس ابتدایی در 13 سالگی وارد حوزه علمیه کاشان شد و به تحصیل علوم دینی پرداخت.

پدر وی آیت‌الله سید احمد مصطفوی از علمای بزرگ شهر و داماد سید مصطفی کاشانی، پدر آیت الله ابوالقاسم کاشانی بود.

وی تحصیلات ابتدایی و علوم مقدماتی حوزه‌های علمیه را در کاشان و زیر نظر آیت الله العظمی میرسید علی یثربی گذراند و سپس راهی حوزه علمیه قم شد و پس از دو سال رهسپار نجف شد، که 23 سال از سال‌های جوانی را وقف کسب علوم دینی در آن دیار کند.

این فقیه جلیل‌القدر که از علمای برجسته استان اصفهان به شمار می‌رفت، در حوزه‌های علمیه قم و نجف نیز به تحصیل پرداخته بود و از محضر علمای برجسته‌ای چون شیخ عبدالله مدنی، خویی، میرزا باقر زنجانی، سید جمال گلپایگانی، شیخ کاظم شیرازی، حکیم سید عبدالهادی شیرازی، سید علی حایری و شیخ محمود نجفی، شیخ عبدالجواد کرباسی، سلطانی بروجردی و سید رضا صدر بهره جسته بود.

در عظمت استادان این عالم وارسته همین بس که علم کلام را نزد صاحب کتاب الغدیر ، علامه امینی‌ و فلسفه را نیز نزد جانشین آیت الله سید علی قاضی طباطبایی، شیخ عباس قوچانی فرا گرفت.

این عالم ربانی در سن 80 سالگی روز دوشنبه هیجدهم آذرمصادف با ششم صفر 1435 قمری دعوت حق را لبیک گفت.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

پیام تسلیت آیت‌الله امامی کاشانی در پی رحلت آیت‌الله مصطفوی

آیت الله امامی کاشانی در پیامی درگذشت عالم و عارف بزرگ حضرت آیت‌الله سید محمدباقر مصطفوی کاشانی را تسلیت گفت.
متن این پام به شرح ذیل است:
روح بلند با صفا و صمیمیت عالم اسلام حضرت آیت الله سید محمد باقر مصطفوی کاشانی باری باخت رحمت الله علیه این عالم پارسا مدارج علمیه را در حوزه علمیه قم و نجف اشرف پیمود و سپس به تعلیم و تربیت پرداخت. این ضایعه اسفناک را به همشهریان محترم و جامعه حوزه‌های علمیه و بالاخص به بیت معظم و آقازادگان محترمشان تسلیت می‌گویم.
محمد امامی کاشانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

پیام تسلیت استاد انصاریان در پی رحلت حضرت آیت الله حاج سید محمد باقر مصطفوی(رحمة الله علیه)

پیام تسلیت حضرت استاد انصاریان در پی رحلت حضرت آیت الله حاج سید محمد باقر مصطفوی(رحمة الله علیه)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

پیام حضرت آیت الله نمازی در پی ارتحال آیت الله حاج سیدمحمد باقر مصطفوی

در پی ارتحال آیت‌الله آقای حاج سید محمد باقر مصطفوی رضوان‌الله‌علیه، نماینده مقام معظم

رهبری در پیام تسلیتی درگذشت این عالِم ربانی، معلم اخلاق و سالک الی‌الله را مصیبتی اندوه‌بار خواندند و این ثلمه‌ ی بزرگ را به بازماندگان و شاگردان ایشان تسلیت گفتند.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اِنّا لله و انّا الیه راجعون

قال الصادق علیه السلام: اذ امات المؤمن الفقیه ثُلم فی الاسلام ثُلمهٌ لا یسدّها شی

ارتحال عالم ربانی و عارف صمدانی حضرت آیت الله حاج سید محمد باقر مصطفوی مردم متدین و عالم دوست شهرستان دارالمؤمنین کاشان و حوزه علمیه را عزادار ساخت.

این شخصیت برجسته سالیان زیادی در مکتب امیرالمؤمنین علیه السلام در حوزه علمیه نجف اشرف در محضر مراجع و اساتید برجسته، علوم اهلبیت علیهم السلام را فرا گرفت تا به مرتبه اجتهاد دست یافت و پس از مراجعت به حوزه علمیه کاشان طلاب و مردم متدین از محضر ایشان کسب فیض نمودند.

اینجانب درگذشت این فقیه وارسته را به عموم مردم کاشان، شاگردان، ارادتمندان، بستگان و بیت مکرم ایشان و فرزندان به ویژه حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمد علی مصطفوی فرزند برومند و فاضل آن مرحوم تسلیت گفته، از درگاه حضرت احدیت برای آن مرحوم طلب رحمت واسعه و خلود در حظیره القدس و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل خواستارم.

عبدالنبی نمازی

نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان

هفتم صفر المظفر 1435

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

مراسم تشیع پیکر حضرت آیت الله العظمی مصطفوی

مراسم تشیع پیکر حضرت آیت الله العظمی مصطفوی الحسینی رحمه الله علیه در کاشان

دریافت
توضیحات: مراسم تشیع ارتحال آیت العظمی مصطفوی الحسینی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

پیام تسلیت رئیس مجلس در پی ارتحال آیت الله سیدمحمدباقر مصطفوی


رئیس مجلس شورای اسلامی در پی ارتحال آیت الله سید محمد باقر مصطفوی کاشانی پیام تسلیتی صادر کرد.

  جناب آقای علی لاریجانی با صدور پیامی ارتحال آیت الله سید محمد باقر مصطفوی کاشانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال آیت الله سید محمد باقر مصطفوی کاشانی از علمای برجسته کاشان و اصفهان که چندین دهه در عرصه فقاهت و نشر معارف مذهبی اهتمام داشتند موجب تاثر و تاسف گردید.

 آن علم وارسته در محضر اساتید بزرگوار حوزه‌های علمیه قم و نجف علوم دینی را فرا گرفت و در طول سالیان گذشته سعی فراوانی در اقامه نماز جماعت و برگزاری جلسات تفسیر و خطابه و تربیت شاگردان داشتند و حضور ایشان همواره منشا خیر و برکات برای مردم منطقه بوده است.

اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تسلیت این ضایعه به پیشگاه حضرت بقیه الاعظم،‌ حوزه‌های علمیه کاشان، اصفهان و قم نیز بیت مکرم ایشان برای آن فقید سعید رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

پیام تسلیت آیت الله العظمی علوی گرگانی به مناسبت درگذشت آیت الله حاج سید محمد باقر مصطفوی کاشانی

پیام تسلیت آیت الله العظمی علوی گرگانی به مناسبت درگذشت آیت الله آقای حاج سید محمد باقر مصظفوی کاشانی طاب ثراه
                                                بسمه تعالی
                       اذا مات المؤمن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدها شئ
با کمال تأسف و تأثر ، رحلت فقیه بزرگ کاشان حضرت آیت الله آقای حاج سید محمد باقر مصطفوی کاشانی طاب ثراه را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم و مردم شریف و متدین کاشان و خانواده محترم آن مرحوم به ویژه به فرزند گرامی ایشان جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علی مصطفوی زید عزه تسلیت و تعزیت عرض میکنم .آن فقید بزرگوار حدود نیم قرن در کاشان به خدمات جلیله دینیه موفق بود و مساجد و حسینیه ها و کتابخانه و سایر مراکز علمی و دینی و اجتماعی از خود به یادگار نهاد و با تدریس علوم اسلامی ، شاگردان فراوان تربیت نمود و عمر شریف خویش را به خدمت به ساحت مقدس پیامبر اکرم و ائمه طاهرین سپری کرد .عاش سعیدا و مات سعیدا
خداوند متعال بر علو درجات آن مرحوم بیافزاید و با اجداد طاهرینش محشور فرماید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی

حضرت آیت الله العظمی مصطفوی به ملکوت اعلی پیوست


آیت‌الله سید محمدباقر مصطفوی از علمای برجسته و فقهای مجتهد  صبح امروز در سن 80 سالگی دار فانی را وداع گفت.

  آیت‌الله مصطفوی فرزند سید احمد در سال 1310 شمسی در خانواده‌ای اهل علم و فضیلت در کاشان دیده به جهان گشود.

وی پس از گذراندن دروس ابتدایی در 13 سالگی وارد حوزه علمیه کاشان شده و به تحصیل علوم دینی پرداخت.
سید محمدباقر دروس مقدمات از محضر شیخ عبدالله مدنی، سیدعلی حایری و شیخ محمود نجفی آموخت.

پس برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شده و دروس سطح را نزد بزرگانی چون: شیخ عبدالجواد کرباسی، سلطانی بروجردی، سیدرضا صدر، فرا گرفت.

آیت‌الله مصطفوی ضمن تحصیل و تدریس از فعالیت‌های فرهنگی نیز غافل نبود و در ایام تبلیغ به شهرهای مختلف سفر کرده و به ارشاد و تبلیغ می‌پرداخت.

وی پس از پایان دروس سطح، برای ادامه تحصیل عازم حوزه علمیه نجف گردید و از محضر حضرات آیات خویی، میرزا باقر زنجانی، سیدجمال گلپایگانی، شیخ کاظم شیرازی، حکیم، سید عبدالهادی شیرازی بهره‌ها برد.

درحوزه علمیه آیت الله مصطفوی تاکنون عالمان زیادی از علوم ایشان بهره برده و پرورش یافته اند.

زمان مراسم تشییع جنازه این عالم ربانی متعاقبا اعلام می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مهدی