۲۶ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

یلدای بدون اینترنت




این روزها تکنولوژی، همه چیز را تغییر داده است.زندگی ها ماشینی شده و رنگ و لعابش تغییر کرده است. می گویند هیچ چیز مثل قدیم ها نیست؛ حتی دورهمی هایمان؛ دورهمی هایی که پدربزرگ برایمان قصه می گفت، مادربزرگ روی سماور کوچک نفتی اش قوری بند زده چایی را می گذاشت تا چای قند پهلویمان آماده شود.

حالا فقط دلمان به چند جشن باستانی مان خوش است که از گذشته ها به جای مانده که بتوانیم با آن یادی هر چند کم از رسم و رسومات باستانی مان کنیم.

وقتی شب یلدا از راه می رسد، شور و نشاطی در بین مردم ایران به راه می افتد و هرکجا که باشند خودشان را به کانون گرم خانواده می رسانند تا شب چهله را گذارن کنند.

پس بیاییم این شور و نشاط را غنیمت بدانیم و با دورهمی های خود و بدور کردن موبایل و تبلت و..اینترنت ...خانواده و جمعمان را گرم و گرم تر کنیم چه بسا که همین دورهمی باعث استحکام روابط خانوداگیمون بشه...انسان چه میداند شاید افسوس بخوریم که چرا همین 60 ثانیه ای که زمانش زیاد تر از دیگر شبها هست را که قرار بود کنار همدیگر صحبت کنیم به راحتی  از دست دادیم....


۵ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
سید مهدی

توکل بر خدا..


انسانی که بر خدا توکل دارد
هرگز احساس
حقارت و ضعف نمی کند

بلکه به اتکای لطف خدا و علم
و قدرت بی پایان او
خود را پیروز و فاتح می بیند

و حتی شکست‌های مقطعی
او را مایوس نمی سازد

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سید مهدی

روز خوب یا بد....



بهش گفتم این ذهنیت ما آدمهاست که تعیین میکنه روزمون خوب بگذره یا بد!

"امروز" به خودی خود روز خوبیه, مگه اینکه بخوای با فکر دیروز خرابش کنی...!

۵ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
سید مهدی

یاری کردن ...


🔸حضرت امام جعفر صادق علیه السلام : 

هر گاه مؤمنى بتواند برادر خود را یارى رساند، اما تنهایش گذارد، خداوند در دنیا و آخرت او را تنها گذارد 

میزان الحکمه ج 3 ص 252

۳ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
سید مهدی

لکه ی سیاه.....



همه ی ما 

لکه های سیاهی هستیم,

اگر پشت کنیم

به آفتاب ...


روایتی در کافی شریف هست که می فرماید: «ای إِمَاماً مِنْ وُلْدِ فَاطِمَهَ ع».  «فَما لَهُ مِنْ نُورٍ إِمَامٍ یَوْمَ الْقِیَامَهِ».روز قیامت هم هیچ روشنایی و نوری نیست. پس نور را باید خدا بدهد و چیزی جز نور ائمه هدات معصومین نیست و این نور از عالم دنیا شروع می شود.
محرومان از نور
اگر کسی در این دنیا به نور آن ها راه پیدا نکرد، در قیامت از نورانیت محروم است. لذا کسانی که در این دنیا از این نور برخوردار نبودند، وقتی در قیامت می گویند ما را از نور بهره مند کنید، به آن ها می گویند: «یَوْمَ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذینَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ قیلَ ارْجِعُوا وَراءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً فَضُرِبَ بَیْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فیهِ الرَّحْمَهُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ».
به مؤمنین می گویند: اجازه دهید ما هم از نور شما بهره مند شویم. بین شان حجابی است که از این نور محروم می شوند. «یَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ یَسْعى نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ بُشْراکُمُ الْیَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ».
مؤمنین در قیامت
در روز قیامت فقط مؤمنین هستند که از نور برخوردارند. علتش هم این است که در دنیا دنبال نور رفتند. بنابراین، همه هدایت ها با نور الهی است و این نور الهی است که در مشکات انوار الهی تجلی پیدا کرده و تنها مصدر هدایت است. اگر کسی از این نور برخوردار نبود، ورای این نور، نور دیگری نیست که به وسیله آن نور هدایت بشود. نتیجه این است که در ظلال می ماند و این ظلال هم در دنیاست و هم در آخرت، یعنی اگر کسی در این دنیا نورانی نشد، در آخرت هم نورانی نخواهد شد و در ظلمات خواهد بود.

۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
سید مهدی

هفدهم ربیع الاول

هفدهم ربیع الاول سالروز ولادت باسعادت حضرت رسول اکرم رسول مهربانیها محمدمصطفی صلی الله و علیه واله وسلم و ششمین اختر تابناک ولایت و امامت حضرت امام جعفر صادق به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ووهمه شیعیان و محبین آنحضرت مبارک باد 

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سید مهدی

چند اصلاح غلط...


💥5 اصطلاح غلط که رایج شده و زیاد بکار میرود:💥


💫۱_ خدا بد نده!💫

این کلام اهانت به پروردگار است،زیرا خدای تعالی در قرآن فرموده:هیچ خوبی به شما نمیرسد مگر از ناحیه ی خدا و هیچ بدی بشما نمیرسد مگر از ناحیه ی خود شما(و بخاطر اعمال خودتان است)


💫۲_جوان ناکام!💫

این اصطلاح‌ عامیانه برای جوانهایی که قبل از ازدواج از دنیا میروند بکار میرود ،درحالیکه ازدواج کام حقیقی یک انسان نیست که اگر ازدواج نکرد به او بگویند ناکام ،بلکه کام حقیقی انسان رسیدن به مقام بندگی خداست و استفاده ی خوب کردن از عمر و فرصتی که خدا به او داده است.


💫۳_عیسی به دین خود، موسی به دین خود!💫

این جمله معنای صحیحی ندارد، زیرا بین پیامبران خدا، کوچکترین اختلافی نبوده و همه ی آنها مردم را به توحید و یکتا پرستی دعوت میکردند و 

عقیده ی یکسانی داشتند.


💫۴_ ولش کردی به امان خدا!💫

این حرف کفر آمیز است ،زیرا اگر کسی مال یا فرزند خود را به امان خدا بسپارد که غمی نیست بهتر است بجای این کلام گفته شود: 

"ولش کردی به حال خودش " پس بدبخت شد رفت 


💫۵- انسان جایز الخطاست!💫

این حرف نیز غلط است ،زیرا انسان برای خطا کردن جایز نیست . بهتر است بگوییم انسان ممکن الخطاست، یعنی ممکن است خطا کند و بهترین خطا کنندگان توبه کنندگان هستند

۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
سید مهدی

گاهی....


گاهی زندگی سخت است و گاهی ما سخت ترش می کنیم ...

گاهی آرامش داریم، خودمون خرابش می کنیم ...

گاهی خیلی چیزا رو داریم اما محو تماشای نداشته هامون میشیم ...

گاهی حالمون خوبه اما با نگرانی فردا خرابش می کنیم ...

گاهی میشه بخشید اما با انتقام ادامش می دیم ...

گاهی باید انصراف داد اما با حماقت ادامه می دیم ...

و گاهی ... گاهی ... گاهی ...

تمام عمر اشتباه می کنیم و نمی دونیم یا نمی خوایم بدونیم ...

کاش بیشتر مراقب خودمون، تصمیماتمون و گاهی گاهی های زندگیمون باشیم ...


۴ نظر موافقین ۴ مخالفین ۱
سید مهدی

گاهی خدا را ....




گاهی خدا را صدا بزن
بی آنکه بخواهی از اوگله کنی

بی آنکه بگویی
چرا؟
ای کاش
 
و بی آنکه نداشتن ها و نبودن ها را
به او نسبت بدهی

گاهی خدا را به خاطر خدا بودنش
صدا بزن
آنوقت است که همه گره های تو باز میگردد
۳ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
سید مهدی

خسته ام....




اگر دو عبارت " خسته ام "  و " حالم خوب نیست " را از زندگی خود پاک کنید

نیمی از بیحالی و بیماری خود را درمان کرده اید.


درباره علل و منشأ خستگی و ملال از زندگی، از مسائل و زمینه‌‌های متعددی میتوان نام برد که عبارتند از :

حوادث زندگی

احساس گناه

درد درون

نومید و محرومیت

عجز و ناتوانی

نومید و محرومیت

تخیلات ناروا

کمبود عاطفی

پر توقعی

خود کم‌بینی

ضعف مذهب

که برای درمان این موارد میتوان از راه و روشهای مختلفی نظیر موارد زیر استفده نمود :

معاشرت نیکو

القائات

ایجاد زمینه برای موفقیت

ابراز مهر

تغییر محیط

ایجاد تنوع در زندگی

بازی و گردش

کار و اشتغال

واداشتن به تلقین

تقویت مذهبی

۳ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
سید مهدی

ازدست دادن دوستان

از پیامدهاى ناگوار و زیان بار جست وجوگرى در احوال خصوصى مردم، این است که شخص بى پروا و کنجکاو، دوستان خود را از دست می دهد؛ زیرا هیچ دوستى نمی پسندد که دیگرى در حریم خصوصى اش، تفتیش کند و به ویژه در پى عقیده هاى پنهانى او باشد. امام صادق(ع) در این باره به مسلمانان هشدار می دهد و آنان را از قطع پیوندهاى دوستانه بر حذر می دارد.


«لا تفتش الناس عن أدیانهم فتبقى بلا صدیق»؛ از دین و آیین مردم پرس وجو مکن که بى دوست می مانى.


بحارالانوار، ج 75، ص 253، ح 109.

۴ نظر موافقین ۶ مخالفین ۰
سید مهدی

برائت از دشمنان

مدتی است که روز نهم ربیع را روز تاج گذاری حضرت بقیه الله الاعظم نامگذاری کرده اند .
در رابطه با روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام نیز باید ببینیم که آیا روز شادی ایشان بوده است، که ما نیز به پیروی از آنها در آن ایام خوشحال باشیم، یا نه؟ با کمی تتبع در روایات در می یابیم که نه تنها ایشان ما را امر به شادی و فرح در چنین روزهایی نکرده اند، بلکه با دقت در سیره خودشان نیز متوجه می شویم که اصلا چنین ایامی را جشن نمی گرفتند. و حتی در سیره هیچکدام از اصحاب و علما و فقهای شیعه نیز اقامه جشن در روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام نمی یابیم. به عنوان مثال در کجا داریم که امام حسین علیه السلام بعد از شهادت امام حسن علیه السلام، به عنوان روز آغاز امامت خودشان جشن گرفته باشند؟ و یا در کجا می یابیم در روز یازدهم محرم که روز آغاز امامت امام سجاد علیه السلام می باشد ائمه علیهم السلام اظهار شادی کرده باشند؟ فلذا به یقین می توان گفت که ما هیچ دلیلی نداریم که روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی ایشان می باشد.

روز نهم ربیع الاول روز اظهار جشن و سرور و تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد.

البته این نکته را نیز متذکر می شویم که یاد و ذکر نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در هر زمانی نیکوست، و شرعاً حرام نیست که افرادی بخواهند در این روز به بهانه ایام آغاز امامت حضرت مهدی عج از ایشان یاد کنند. ولی همواره باید به خاطر داشت که این روز، روز اظهار تبری و برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد، و این همان سیره و سنت ائمه اطهار علیهم السلام بوده است.

فلذا تضعیف و بلکه دوری از سیره ایشان به نحوی که هیچ سخنی از تبری در این روز به میان آورده نشود، و بزرگ کردن و گرامیداشتن جشنی که هیچ توصیه ای به آن نشده است، یقینا مورد رضایت ائمه اطهار علیهم السلام نمی باشد.

متاسفانه همین مساله را در سالهای اخیر شاهد بوده ایم که پرچمداران "جشن تاج گذاری" با بزرگ نمودن این جشن هیچ سخنی از تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام به میان نمی آورند.

به همین جهت، شیعیان باید هوشیار باشند و نگذارند افرادی نام امام زمان عج را وسیله و ابزاری قرار دهند تا تبرّی را در میان ایشان کمرنگ و بلکه حذف نمایند. و مطمئن باشیم که اگر چشمانمان را ببندیم و از کنار اینگونه فتنه ها بگذریم، روزی چشم باز خواهیم کرد و می بینیم که هیچ اثری از برائت و تبری در میان شیعیان باقی نمانده است.

۳ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰
سید مهدی

یاد یار...


١٨آذر ماه مصادف است با ارتحال عالم فرزانه ابوالمفاخر حضرت آیت الله مصطفوی رحمه الله علیه.یادی کنیم از ایشان و از همه خوبیها و زیباییهایش و به روح پر فتوحش فاتحه وصلوات نثار کنیم.

یاد و نامش گرامی باد.





۶ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
سید مهدی

هشتم ربیع الاول سالروز شهاد حضرت امام حسن عسگری علیه السلام

هشتم ربیع الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام بر مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم تسلست باد. بدین مناسبت مراسمی در بیت آیت الله مصطفوی برقرار میگیردد..ساعت شروع جلسه از ساعت 9:30 الی 11:30

۴ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
سید مهدی

خدا حائل است ...



۵ نظر موافقین ۷ مخالفین ۰
سید مهدی

ته دلمون قرص باشه.....


۶ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰
سید مهدی

حقیقت درون انسان...



ﺍﺳﺘﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺧﻮﺩ پرسید : به نظر ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﭼﯿﺰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﯾﺒﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ؟
ﻫﺮﯾﮏ ﺟﻮﺍﺑﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﯾﮑﯽ ﮔﻔﺖ ﭼﺸﻤﺎﻧﯽ ﺩﺭﺷﺖ. ﺩﻭﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﻗﺪﯼ ﺑﻠﻨﺪ. ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮔﻔﺖ پوست ﺷﻔﺎﻑ ﻭ ﺳﻔﯿﺪ … ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﻭ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﯿﻔﺶ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻟﻮﮐﺲ ﻭ ﺯﯾﺒﺎ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺳﻔﺎﻟﯽ ﻭ ﺳﺎﺩﻩ ، سپس ﺩﺭ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺍﺯ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﻫﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﯾﺨﺖ و ﺭﻭ ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ : ﺩﺭ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺭﻧﮕﯿﻦ ﻭ زیبا ﺯﻫﺮ ﺭﯾﺨﺘﻢ ﻭ ﺩﺭ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺳﻔﺎﻟﯽ ﺁﺑﯽ ﮔﻮﺍﺭﺍ … حال ﺷﻤﺎ ﮐﺪﺍﻡ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ؟
ﻫﻤﮕﯽ ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺳﻔﺎﻟﯽ ﺭﺍ !!!
ﺍﺳﺘﺎﺩ ﮔﻔﺖ : ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﺪ ؟ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺩﺭﻭﻥ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﯿﺪ ، ﻇﺎﻫﺮ ﺑﺮﺍﯾﺘﺎﻥ ﺑﯽ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺷﺪ… ﺣﮑﺎﯾﺖ ﻣﺎ انسانها نیز این چنین است !


۷ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
سید مهدی

خدا...



سوگند به روز در آن هنگام که آفتاب بر آید...

و سوگند به شب هنگامی که آرام گیرد

که پروردگارت هرگز تو را وانگذاشته و مورد خشم قرار نداده...

آیا تو را گمشده نیافت؟پس هدایت کرد.

آیا تو را نیازمند نیافت؟پس بی نیاز نمود...

سوگند به این شهر مقدس...که ما انسان را در رنج و سختی آفریدیم و زندگی اش پر از سختیست..

پس از صبر و نماز کمک بگیرید..

و همگی به ریسمان الهی جنگ زنید...

که همانا خداوند با صابران و تقوا پیشه کنندگان است...


۴ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
سید مهدی

تنها عنایت توست......

خدایا ...


 تنها عنایت توست که مرا نجات میدهد

به من کمک کن تا آنچه برایم رقم زدی با آرامش و صبر بپذیرم 

و برای بهتر شدن با توکل به تو ، تلاش کنم 

۳ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
سید مهدی

هفت چیز بدون هفت چیز دیگر مسخره است

حضرت امام رضا علیه السلام میفرمایند :

 هفت چیز بدون هفت چیز دیگر مسخره است: 

1-کسى که به زبان استغفار کند و در دل پشیمان نباشد ،خود را مسخره کرده، 

2- کسى که توفیق از خدا بخواهد و کوشش نکند،خود را مسخره کرده، 

3- کسی که بهشت خواهد و بر سختیها صبر ننماید،خود را مسخره کرده، 

4- کسی که از آتش به خدا پناه برد و از لذت دنیا دست نکشد،خود را مسخره کرده، 

5-کسی که مرگ را یاد کند و آماده آن نشود،خود را مسخره کرده، 

6-کسی که خدا را یاد کند و مشتاق دیدار او نباشد،خود را مسخره کرده، 

7- کسی که در گناه اصرار ورزد و بدون توبه از خدا طلب عفو و بخشش کند،خود را مسخره کرده است 

 منبع: 

تحریر المواعظ العددیة 

صفحه : 470

۶ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰
سید مهدی