حجت‌الاسلام محمد حسین صابری اراکی امشب در آیین مراسم یادبود شب هفتم درگذشت آیت‌الله سید محمد باقر مصطفوی کاشانی(ره) در حسینیه شهدا درب یلان شهرستان کاشان، اظهار داشت: یک عالم، یک مجتهد و یک فقیه اهل‌بیت(ع) باید اخلاق پیامبر(ص) و خشیّت الهی را توأمان داشته باشد. 

وی افزود: خداوند در قرآن کریم در باره عظمت یک عالم و دانشمند فرموده است کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند برابر نیستند و این خود رسم دین، عدالت و مساوات است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: عالم با فردی که به مکتب نرفته و قلم به دست نگرفته است برابر نیست چراکه قرآن به افرادی که اهل علم و ایمان هستند درجات عالی می‌دهد.

صابری اراکی، داشتن هر علمی را دارای درجات الهی ندانست و با اشاره به اینکه علم مخترع بمب اتم نیز نوعی دانش است، ابراز داشت: علمی که در آن خداشناسی و معاد شناسی نباشد علم نیست و تنها دانشی که کلام خدا را گشوده و ترویج کند علم حقیقی است.

این استاد حوزه دانشگاه عنوان کرد: مقام، منصب و جایگاه، رنگ پوست نمی‌تواند نشانه برتری افراد در نزد خدا باشد بلکه آنچه در نزد خداوند برتری دارد فضیلت و تقوای الهی است و هر کس تقوای بیشتری دارد در نزد خداوند عظمت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

صابری اراکی با اشاره به اینکه علما و فقهای دین به عنوان گنجینه‌های کلام نبوی به این نتیجه می‌رسند که همان کار انبیای الهی را ادامه می‌دهند، یادآور شد: مرحوم آیت‌الله سید محمدباقر مصطفوی(ره) عالمی با تواضعی بود که کلام نافذ، کلاس تفسیر و اشک‌های او برای الی‌الله بود.

وی تصریح کرد: مردم عالم دوست و مجتهد دوست کاشان پیکر مطهر مرحوم آیت‌الله سید محمد باقر مصطفوی کاشانی را در روز تشیع بر دوش نگرفتند بلکه این فقیه برجسته را از سال 51 زمانی که از نجف اشرف به زادگاهش کاشان وارد شد بر دوش خود قرار دادند.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص جایگاه مرحوم آیت‌الله حاج سید محمد باقر مصطفوی کاشانی(ره) بیان داشت: این فقیه و عالم ربانی یکی از یادگاران حوزه مقدسه علمیه نجف اشرف بود و از حضور علمای برجسته‌ای در آن حوزه بهره‌مند شده بود.

صابری اراکی با تأکید بر حساسیت آیت‌الله مصطفوی نسبت به مسائل شرعی عنوان کرد: مرحوم آیت‌الله سید محمد باقر مصطفوی کاشانی(ره) در مسائل شرعی دقیق، حساس و نسبت به حل مشکلات مردم متعهد بود و درب منزلش را از بامداد تا دیرهنگام به روی میهمانان می‌گشود و خود به طور شخصی از میهمانانش پذیرایی می‌کرد.

وی افزود: مردم شهرستان کاشان حق دارند چنین تشیع با شکوهی را برای این عالم وارسته داشته باشند و هنگام رحلت او عزای عمومی اعلام شده و شال عزا به گردن داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه، تشییع باشکوه پیکر مطهر این عالم ربانی توسط مردم کاشان را نشانه محبوبیت این عالم بزرگوار در نزد مردم این شهرستان کاشان دانست و متذکر شد: کلام، نگاه و نصایح این فقیه برجسته زبانزد و البته از جنس مردم بود و د این جا باید توجه داشت هر روحانی که مردم‌دار نباشد و خودش را از مردم نداند، مردم نیز او را پس خواهند زد.